torsdag 3. juli 2014

Ny quilt! King George III.

På en "menighetssamling" les: Voksen kirke,  med Kathrines Quilte Stue på senvinteren fant jeg mønsteret King George III. Designet av Susan Ambrose, utgitt av Somerset Design. Jeg så selvfølgelig at dette var omfattende, men klarte ikke motstå fristelsen. Jeg hadde en bra stabel med 1800-talls reprostoffer  på lur og så fant jeg 2 fat quarter  stabler som ble utgangspunktet.  Jeg tok med meg et nett med stoffer, mønster og malplast og dro på påskeferie. Dette ble en perfekt kombo av håndsøm og fridager.
Første blokk sydd i påskesola.

 Mønsteret gir alle blokkene på hvert sitt ark. Hver bit må overføres til malplast. Så tegner man på stoffet, klipper ut og så syr på strek. God gammeldags teknikk som fungerer perfekt når man er nøye med alle deler av prosessen.  Det var sånn jeg lærte lappesøm for mange år siden og jeg savnet virkelig ikke skjærekniv og linjal.
 Jeg lot hele prosjektet bli på hytta. Så denne våren har jeg sydd jevnt og trutt når jeg har vært her nede.
 Jeg bestemte på et tidspunk å sy 9 av 12 blokker. Jeg skal ha teppet på veggen så det passer best slik.
 Her er de 9 ferdige sirklene ferdige. Jeg syr veldig spontant og var spent når jeg skulle sette blokkene i system. Jeg merket blokkene med tall og har ikke endret på det.
 Jeg valgte et tynt naturfarget bomullstoff som ramme rundt sirklene. Den ble også sydd på for hånd.
Hvis jeg noen gang skulle bli ferdig, bestemte jeg meg for å forsette med maskinsøm.  Herfra er det rette linjer så det var ikke noe å lure på. Men jeg fortsatte med å sy på strek.
 Jeg begynte å montere fra toppen og valgte stoffer til stjernene fra blokkene rundt.  Ganske vilkårlig i starten, men tenkt når jeg nærmet meg siste rad.  Like før ferien var jeg innom hos Kathrine og fant stoffene til kanter. De roer det hele ned.
 Ikke lett å ta bilde når det blåser......
 Nå gjenstår quiltingen. Jeg tenkte at dette må jeg håndquilte, men siden det nå har blitt mye maskinsøm har min gode venninne Marianne med Karmaquilt lovet å hjelpe meg. Hun kan løfte den kjedeligste topp til nye høyder!! Så jeg tenker å la henne få fritt spillerom.  Dette mønsteret anbefaler jeg hvis du er glad i håndsøm og ikke er redd for at ting tar tid. Jeg har brukt omtrent 45 forskjellige stoffer.
Jeg håper at du har en riktig fin sommer!!   Anne Kari :-)

6 kommentarer:

Anne Ida sa...

Fy søren så lekker den ble!
Nyt sommeren ;-)

Dollandesign sa...

Vilket fantastiskt arbete Du har gjort!
Din quilt Kung George III har "växt fram i Dina händer" under en längre tid och jag ser att nu "närmar Du Dig" färdig Quilt.

Dollandesign

Linda sa...

Helt fantastisk flott.For en jobb.
God sommer!

Unknown sa...

Du verden, for et flott håndarbeid. Vakre farger! Mye arbeid, så heldige er de som får denne.

Ønsker deg fortsatt en fin uke!

Heidi sa...

Så lekkert teppe du har sydd!

Anita Simonsen sa...

Nydelig teppe og flott arbeide. Er akkurat hjemkommet etter kurs med Bente Tufte hvorsying på strek er tema. Morsomt:-)